Cloud Computing Services Policy
The Services Policy binding up to 30.06.2019 is available at: https://www.senetic.no/site/cloud_services_policy_30-06-2019/
The Services Policy binding up to 31.01.2020 is available at: https://www.senetic.no/site/csp_terms_2019/
The Services Policy binding up to 26.01.2022 is available at: https://www.senetic.no/site/cloud_services_policy/
The Services Policy binding up to 06.08.2023 is available at: Cloud Computing Services Policy
VILKÅR OG BETINGELSER FOR CLOUD COMPUTING SERVICES
§ 1.
Generelle bestemmelser
1. Denne forskriften regulerer reglene for levering av skytjenester av Senetic AS, Henrik Ibsens gate 90, 0255 Oslo, Norge, og definerer spesielt oppdragsgiveren for bestilling og inngåelse av salgsavtaler ved hjelp av fjernkommunikasjon, samt for bruk av alle tjenester i Butikken av Kundene.
Effektiv og rask kontakt med Selger i alle saker vedrørende salg via Butikken er mulig på e-post: [email protected] eller telefonnummer: + 75 80 40 90.
2. Senetic AS erklærer at selskapet er autorisert til å videreselge, markedsføre eller på annen måte videreselge Produktene og har inngått relevante avtaler med Produsentene som tillater det.
3. Bestemmelsene i disse vilkårene og betingelsene skal gjelde for alle bestillinger som er lagt inn på eller etter 07.08.2023.
4. Bestemmelsene i disse vilkårene og betingelsene har karakter av en standardkontrakt og gjelder, alt etter hva som er relevant, for kontrakter inngått av Senetic som ikke er inngått via butikken eller portalen, forutsatt at de presenteres for kunden før kontraktsinngåelsen.
§ 2.
Definisjon
1. Når termer som begynner med stor bokstav, som angitt nedenfor, vises i vilkårene og betingelsene, skal de ha følgende betydninger:
1) Tjenesteleverandør, leverandør, Senetic eller vi – Senetic AS, Henrik Ibsens gate 90, 0255 Oslo, Norge;
2) Kunde – en fysisk person, en juridisk person eller en annen organisasjonsenhet med juridisk kapasitet, som inngår en kontrakt med selgeren eller bruker andre tjenester i butikken og portalen;
3) Party - Senetic eller kunde;
4) Senetic Group Company – alle selskapene som er notert på www.senetic.net;
5) Forbruker – en fysisk person som foretar en juridisk transaksjon som ikke er direkte relatert til hans/hennes økonomiske eller profesjonelle aktivitet;
6) Virkedager – dager fra mandag til fredag unntatt helligdager;
7) Vilkår og betingelser – disse vilkårene og betingelsene for skytjenester;
8) Butikk – Internett-tjenesten som er tilgjengelig på https://www.senetic.no/, der Kunden kan kjøpe Produkter;
9) Portal – Internett-tjeneste tilgjengelig på https://portal.senetic.com, som brukes til kjøp og administrasjon av produkter av kunden;
10) Konto – en del av butikken eller portalen, der kunden blant annet kan administrere sine personopplysninger, motta varsler om endringer i bestillingsstatusen, kontrollere og administrere statusen til hans / hennes bestillinger;
11) Produsent – Enheten som leverer produktet som er gjort tilgjengelig som en del av skytjenestene;
12) Produkt – Skytjenesten eller andre elementer, rettigheter (f.eks. lisens) eller fordeler, tilbudt, solgt eller gjort tilgjengelig for Kunden av Senetic;
13) Skytjeneste – en tjeneste som leveres ved hjelp av skydatabehandling, spesielt under modellen: Software-as-a-Service, Platform-as-a-Service eller Infrastructure-as-a-Service;
14) Microsoft Cloud Services – skytjenester levert av Microsoft;
15) Abonnement – Kundens rett til å bruke Produktet i en bestemt tidsperiode;
16) Evigvarende lisens – retten til å bruke produktet av kunden i det uendelige, underlagt bestemmelsene i § 7 i vilkårene og betingelsene;
17) Bestilling – Kundens viljeserklæring som utgjør et tilbud om å inngå en avtale med Senetic, med direkte sikte på å inngå en avtale som spesifiserer typen og antallet Produkter som er underlagt avtalen og den foreslåtte prisen på Produktene.
§ 3.
Portal
1. Kunden registrerer en konto på portalen selv eller gjennom en representant for Senetikk.
2. Portalen er en salgs- og kontaktplattform som brukes til å lette kommunikasjon og samarbeid mellom partene; Portalen tilbyr spesielt ikke funksjoner relatert til kontoadministrasjon i produsentens tjenester eller sentre, for eksempel Administrasjonssenter for Microsoft 365.
3. Tilgang til portalen er gratis. For å opprette en konto på portalen, er det nødvendig å ha en Microsoft-konto samtidig.
4. Egenmelding skjer ved å fylle ut og godkjenne registreringsskjemaet. Registreringsprosessen for portalkontoen omfatter:
1) opprettelse av konto;
2) autorisasjon av konto.
5. Under prosessen med registrering og autorisasjon av kontoen er kunden forpliktet til å oppgi sanne data om kunden.
6. Portalen lar brukeren bruke følgende funksjoner:
1) opprette en Microsoft-konto;
2) Bestilling av produkter og administrering av abonnementsfornyelser;
3) Endre kontoinformasjon;
4) Gi tillatelser til flere brukere til å bruke kontoen (administrere bruker- og administratorrettigheter);
5) Visning av ordrehistorikk;
6) Vise Microsoft Azure-ressursforbruksbeholdningen.
7. For å bruke portalen er det nødvendig å ha en enhet med tilgang til Internett, utstyrt med Google Chrome-nettleseren i den nyeste versjonen, med informasjonskapsler og JavaScript aktivert. Tjenesteleverandøren garanterer ikke at alle funksjoner fungerer korrekt når det gjelder andre nettlesere eller deres ikke-standardkonfigurasjon.
8. Det er ikke tillatt å bruke portalen til et formål som bryter med gjeldende lov. Senetic har rett til å holde tilbake tilgang til portalen til kunden i tilfelle at:
1) bruke portalen til formål som er uforenlig med formålet eller til skade for tredjeparter;
2) bli oppmerksom på, eller ha rimelig tvil om, et brudd på lisensavtalene eller spesifikke vilkår for bruk;
3) brudd på gjeldende lov, disse vilkårene og betingelsene eller god moral.
9. Senetic er ikke ansvarlig for skader som følge av:
1) tekniske begrensninger som følge av egenskapene til maskinvaren eller programvaren som brukes til å bruke portaltjenesten;
2) hendelser som Senetic, i utøvelsen av due diligence, ikke var i stand til å forutse eller forhindre;
3) force majeure hendelser;
4) bruke portalen i strid med bestemmelsene i disse vilkårene;
5) tap av data, utstyrs- eller systemfeil, eller annen skade, med mindre det er forårsaket av Senetics eneste feil.
§ 4.
Bestillingsbetingelser
1. For å kjøpe et produkt er kunden forpliktet til å legge inn en bestilling via butikken eller portalen. Å legge inn en bestilling utgjør et tilbud om å inngå en kontrakt som kunden har sendt til tjenesteyteren.
2. Etter å ha lagt inn en bestilling, vil selgeren bekrefte mottakelsen i form av en e-postmelding, som inneholder bekreftelse på alle viktige elementer.
3. Etter å ha vurdert kundens tilbud, vil selgeren sende kunden en melding om å godta bestillingen for utførelse. Konklusjonen av kontrakten skjer på tidspunktet for mottak av denne meldingen av kunden.
4. Hvis det viser seg at utførelsen av bestillingen helt eller delvis ikke vil være mulig, vil selgeren umiddelbart informere kunden om det via e-post. I denne situasjonen er kontrakten ikke inngått, og hvis den allerede er inngått - utløper den, og Senetic returnerer umiddelbart de mottatte midlene til kunden.
5. Forutsetningen for å bruke produktet er:
1) godkjennelse av bestemmelsene i denne forskriften;
2) Godkjennelse av Microsofts kundeavtale (for Microsoft-produkter) https://www.microsoft.com/licensing/docs/customeragreement eller andre avtaler, forståelser og dokumenter mellom Kunden og Produsenten som påkrevd av Produsenten.
6. Etter inngåelse av avtalen skal selgeren gi kunden informasjon som er nødvendig for å bruke produktet, med mindre denne informasjonen ble gitt under den forrige bestillingen. Dersom det bestilte Produktet inneholder programvare som er installert hos Kunden, plikter Kunden å laste ned og installere det på egen hånd, med mindre annet er angitt.
§ 5.
Ordreoppgjør og betingelser for tilgang til produktet
1. Microsoft Cloud-tjenester kan bestilles i form av månedlige, årlige og treårige abonnementer, og faktureringsperiodene for treårige og årlige abonnementer kan være årlige eller forhåndsbetalte. Månedlige faktureringsperioder for treårige og årlige Abonnementer samt årlige faktureringsperioder for treårige abonnementer på Microsoft Cloud-tjenester kan avtales gjennom forhandlinger med Senetic, og Senetic forbeholder seg retten til å verifisere Kundens betalingspålitelighet.
2. Produktprisene kan endres, og den nye prisen kan gjelde fra neste abonnementsperiode. Senetic vil informere Kunden om prisen på Produktet direkte i Produktkortet i Butikken og Portalen.
3. Hvis Kunden har avtalt å motta fakturaer elektronisk, vil de bli sendt til e-postadressen oppgitt av Kunden. I en slik situasjon trekker Kunden seg fra å motta fakturaer i papirform.
4. For å kunne tilby Kundene best mulig pris og for å opprettholde kontinuitet i tjenestene, kan Senetic tilby tjenester ved hjelp av andre selskaper i Senetikk-gruppen, spesielt ved å etablere et partnerskapsforhold med et annet selskap i Senetikk-gruppen på vegne av Kunden, som Kunden godtar. I den grad det viser seg nødvendig å utføre kontrakten på den måten som er beskrevet i foregående setning, autoriserer Kunden Senetic til å etablere et slikt forhold og benytte seg av tilbud fra andre selskaper i Senetic Group på vegne av og til fordel for denne, slik autorisasjon er begrenset av omfanget av Bestillingen.
5. Hvis Tjenestene skal leveres av Senetic ved hjelp av et annet selskap i Senetic Group, skal Kunden akseptere et slikt Senetic Group Company som partner. Kunden skal ikke ha noe krav mot Senetic eller noe annet selskap i Senetic Group knyttet til manglende tilgang til Tjenesten hvis Kunden nekter å godta å etablere et partnerforhold. Kunden har ikke rett til å be om etablering av et partnerforhold utelukkende med Senetic.
6. Kunden skal ikke pådra seg noen ekstra kostnader i forbindelse med Senetics bruk av andre selskaper i Senetic-gruppen.
§ 6.
Kundekontoadministrasjon i produsentens tjenester
1. Dersom skytjenester kjøpes, vil leverandøren bli tildelt et standard sett administrative roller, med mindre annet er avtalt mellom Kunden og Senetic. Kunden kan når som helst administrere de administrative rollene.
2. Kunden kan når som helst endre rollene som er tilordnet leverandøren. For Microsoft Azure-produkter kan imidlertid endring av standardrollene endre abonnementsprisen.
3. Hvis visse roller ikke er tillagt selger, kan det hende at det ikke er mulig for selger å levere de utvidede støttetjenestene og, i noen tilfeller, de grunnleggende støttetjenestene nevnt i § 9 nedenfor. Detaljert informasjon om administrasjon av leverandørens administrative roller finnes på nettstedet på lenken: https://learn.microsoft.com/en-us/partner-center/gdap-least-privileged-roles-by-task.
4. Med hensyn til tilgang til Kundens ressurser, skal avtalen om behandlingsoverlatelse som er angitt i § 14 nedenfor, gjelde.
5. Reservasjon av Microsoft Azure-plattformressurser er basert på en egen avtale.
6. Kunden er ansvarlig for alle instruksjoner og endringer som utføres i portalen og på produsentens nettsted, spesielt for eventuelle endringer i type og antall abonnementer, evigvarende lisenser eller andre tjenester, tilganger og kundekontodetaljer.
§ 7.
Evigvarende lisens
1. Hvis evigvarende lisenser for produkter kjøpes, vil kunden foreta en engangs forskuddsbetaling.
2. Den Evigvarende Lisensen gir Kunden rett til å bruke Produktet i henhold til de vilkår og betingelser som er spesifisert av Produsenten.
3. Varigheten av den evigvarende lisensen er ubestemt med mindre annet er spesifisert.
4. For evigvarende lisenser garanterer ikke Senetic tilgang til produktoppdateringer eller støtte. Dette utelukker ikke partene fra å inngå separate ordninger eller gi oppdateringer eller støtte fra produsenten.
§ 8.
Bruk av produktet
1. Kunden får tilgang til Produktet ved betaling av forhåndsprisen for den avtalte abonnementsperioden, med mindre annet er spesifisert av Partene eller Produktinformasjonen gitt av Sentic.
2. Kunden er ansvarlig for å fornye og betale for Abonnementet. Kunden kan administrere funksjonen for automatisk fornyelse gjennom portalen.
3. Hvis automatisk fornyelse av månedlige abonnementer er aktivert, vil Senetic automatisk belaste det tildelte betalingskortet 5 virkedager før utløpet av det gjeldende abonnementet.
4. Hvis det er umulig å belaste betalingskortet eller Kunden unnlater å betale prisen, kan Senetic kontakte Kunden for å ordne en annen betalingsmåte, kansellere Abonnementet eller suspendere tilgangen til Produktet.
5. Kunden er ansvarlig for antall ressurser som brukes (spesielt i Azure-plattformen), inkludert eventuelle endringer i konfigurasjonen av Produktene som kan føre til økt bruk av disse ressursene, samt anvendelsen av passende miljøverntiltak, i det minste i den grad det er beskrevet i avsnitt 6 nedenfor. Kunden er forpliktet til å betale det skyldige beløpet for ressursene som brukes i faktureringsperioden. Betaling av skyldig beløp skal gjøres til Senetics bankkonto eller med betalingskort og skal fastslås ved hjelp av en faktura utstedt av Senetic.
6. Kunden skal implementere passende sikkerhetstiltak for skytjenestemiljøet og administratorkontoen. Kunden skal spesielt:
1. Bruk sikkert passord på minst 16 tegn, bestående av minst en liten bokstav, en stor bokstav og enten et spesialtegn eller et tall;
2. Ikke å bruke passordet til Cloud Service Administrator-kontoen på andre nettsteder eller tjenester;
3. Bruk Multi-Factor Authentication (MFA)-mekanismen;
4. Ikke å dele tilgangsdata med tredjeparter;
5. Kontroller regelmessig at tilgangen til dataene dine ikke har blitt kompromittert, og bytt passord umiddelbart hvis de kan ha blitt kompromittert.
7. Uavhengig av avsnitt 5 ovenfor, hvis bruken av et produkt indikerer en situasjon som krever verifisering, spesielt med tanke på rimelig mistanke om svindel, misbruk (inkludert av tredjeparter), angrep eller svindel, skal Senetic ha rett til å begrense eller deaktivere bruken av et slikt produkt, inkludert skytjeneste. Hvis partene setter en bruksgrense for et produkt, skal en slik grense varsles til leverandøren, og overskridelse av en slik grense skal gi Senetic rett til å begrense eller deaktivere bruken av slikt produkt.
8. Kunden er ansvarlig for brudd på vilkårene for bruk av produktet som definert av produsenten, inkludert lisensbestemmelser, og for overholdelse av produktets bruk med gjeldende lov.
9. Hvis Kunden blir funnet å ha brutt vilkårene for bruk fremsatt av Produsenten, kan Senetic enten suspendere tilgangen til Produktet eller tilbakekalle det og kansellere Abonnementet med umiddelbar virkning.
10. I tilfellet nevnt i avsnitt 9 ovenfor og angående Kunder som er Forbrukere, kan Senetic suspendere tilgangen til Produktet og kansellere Abonnementet bare hvis Forbrukeren grovt eller vedvarende bryter vilkårene i produktavtalen, spesielt hvis de gir ulovlig innhold, etter en ineffektiv forespørsel om å opphøre eller fjerne bruddene med fastsettelse av en passende frist. Bruddet på kontrakten knyttet til Produktet må være objektivt og ulovlig. Abonnementet i et slikt tilfelle utløper 14 dager etter datoen da Senetic gir forbrukeren en intensjonserklæring om å kansellere abonnementet.
11. Suspensjon av Microsoft Cloud Services-abonnementet av årsaker som kan tilskrives Kunden, skal ikke suspendere Abonnementet og skal ikke frita Kunden fra forpliktelsen til å betale for Abonnementsperioden.
12. Hvis abonnementet avbrytes eller avsluttes, sletter Microsoft dataene som er samlet inn av kunden, innen 90 dager. Kunden vil ikke ha noe krav, inkludert men ikke begrenset til et erstatningskrav for tap av data.
§ 9.
Støtte
1. For enkelte produkter tilbyr Senetic grunnleggende støttetjenester. For slike Produkter finner du informasjon om levering av grunnleggende støttetjenester under fanen "Brukerstøtte" eller i produktbeskrivelsen.
2. Utvidelse av støttetjenester levert av Senetic er tilgjengelig gjennom en egen avtale.
3. Grunnleggende støttetjenester leveres i henhold til vilkårene i dette avsnittet.
4. Kundestøtteforespørsler kan omfatte:
1) uregelmessigheter knyttet til tilgjengeligheten av tjenester;
2) informasjon om gyldigheten av kjøpte lisenser;
3) Bosetninger;
4) kjøp av Produkter på vegne av Kunden.
5. I den grad det er angitt i avsnitt 4 ovenfor, skal Senetics støttetjenester bestå av å utføre handlinger for Kunden og løse problemer som oppstår hvis årsaken skyldes Senetic eller Produsenten. Senetic skal samarbeide og i dialog med produsenten for å rette opp mangelen eller på annen måte adressere forespørselen på en hensiktsmessig måte.
6. Senetic tilbyr grunnleggende støttetjenester på kontinuerlig basis. Senetic skal svare på kundens støtteforespørsel innen to virkedager.
§ 10.
Kundens oppsigelse av abonnement
1. Kunden kan aktivere eller deaktivere i portalen muligheten til automatisk å fornye Microsoft Cloud Services-abonnementer for etterfølgende perioder.
2. Kunden skal ikke ha rett til å si opp noe Abonnement eller Lisens (inkludert reduksjon av disse) for Microsoft Cloud-tjenester i denne perioden.
§ 11.
Senetics ansvar
1. Verken Senetic eller noe annet selskap i Senetic Group garanterer korrekt drift av de leverte produktene.
2. Produktene leveres til Kunden som mottatt av Senetic fra Produsenten, og Partene er enige om å fraskrive seg Senetics ansvar for korrekt drift, kvalitet, egnethet for formålet og garanti. Senetic gir ingen garantier av noe slag med hensyn til produktene.
3. Produsenten kan gi etablerte ytelsesnivåer for produktene. Ytelsesnivåene finnes i produsentens publiserte dokumenter. Kunden har rett til å rapportere til Senetic alle merkbare uregelmessigheter i produktenes funksjon. Senetic skal rapportere til Produsenten kundens innsendte kommentarer angående riktig bruk av Produktet. I tilfelle Produsenten er fornøyd med kommentarene som er sendt inn og Produsenten gir refusjon for Produktets funksjonsfeil, skal Senetic gi en passende refusjon til Kunden i et beløp som tilsvarer refusjonsbeløpet gitt av produsenten.
4. Hvis en kontantrefusjon er gitt av produsenten, vil den bli gjort i faktureringsperioden etter måneden da gjeldende refusjon av produsenten skjedde. Refusjonen vil bli dokumentert ved utstedelse av en korreksjonsfaktura fra Senetic. Utstedelse av fakturaen og sending til e-postadressen angitt av kunden bekrefter at refusjonen er gitt.
5. Senetic skal ikke være ansvarlig overfor Kunden for innvilgelse av refusjon fra Produsenten til Kunden, og ethvert ansvar fra Senetic i henhold til emnet er utelukket.
6. Denne klausulen gjelder ikke for kunder som er forbrukere.
§ 12.
Oppsigelse av avtalen om levering av elektroniske tjenester
1. Kunden kan si opp kontrakten for levering av tjenester (dvs. kontrakten for en konto) når som helst uten å spesifisere årsakene ved å sende en passende uttalelse, spesielt via e-post eller skriftlig til selgerens adresse. Kundens Store- og Portal-kontoer slettes med mindre andre bestemmelser i Vilkårene og Betingelsene eller aktive abonnementsavtaler indikerer at Portalkontoen må opprettholdes til Abonnementet utløper.
2. Senetic skal ha rett til ensidig å si opp avtalen med virkning ved levering (skriftlig, via e-post eller gjennom portalen) og å suspendere kundens tilgang til tjenestene i følgende tilfeller:
1) Kundens unnlatelse av å betale et skyldig beløp til Senetic, spesielt på grunnlag av utstedte fakturaer;
2) Senetic blir oppmerksom på kundens insolvens;
3) et vesentlig brudd på vilkårene og betingelsene i avtalen av Kunden og unnlatelse av å fjerne konsekvensene av bruddet innen 14 dager fra datoen for samtalen foretatt av Senetic ved bruk av kommunikasjonssystemet;
4) Kundens brudd på antikorrupsjonsbestemmelsene i loven og antikorrupsjonsbestemmelsene det henvises til i dokumenter publisert av Produsenten, blant annet i: "Anti-Corruption Policy for Microsoft Representatives U.S. Foreign Corrupt Practices Act" tilgjengelig på: http://www.microsoft.com/en-us/Legal/Compliance/anticorruption/Default.aspx.
3. Når det gjelder kunder som er forbrukere, kan tjenesteyteren si opp kontrakten for levering av tjenester bare hvis forbrukeren grovt eller vedvarende bryter forskriften, spesielt når han gir ulovlig innhold, etter en ineffektiv forespørsel om å opphøre eller fjerne bruddene, og fastsette en passende tidsfrist. Brudd på vilkårene og betingelsene må være objektive og ulovlige. Kontrakten for levering av tjenester i et slikt tilfelle utløper etter 14 dager fra datoen for innsending av tjenesteyteren til forbrukeren av en intensjonserklæring om å si den opp.
§ 13.
Klager
1. Klager angående bruken av portalen og produktene skal inngis av kunder som ikke er forbrukere på support.senetic.com.
2. Klagen bør minst inneholde: navn, etternavn eller navn og klagerens nøyaktige adresse, samt den nøyaktige beskrivelsen og årsaken til klagen.
3. Kunden skal informeres om måten klagen behandles på via e-post sendt til adressen som klagen ble fremsatt fra.
4. Verken Senetic eller noe annet selskap i Senetic Group skal være ansvarlig for søknader fra Kunden direkte til Produsenten.
§ 14.
Personopplysninger
1. All informasjon, spesielt tilgangsdata (legitimasjon), som Senetic har fått tilgang til i forbindelse med levering av tjenester, skal behandles konfidensielt av Senetic som konfidensiell og i samsvar med lov og sikkerhetsregler. De oppgitte dataene vil ikke bli brukt til noe annet formål enn utførelsen av tjenestene og Sentics forpliktelser overfor Kunden.
2. Kundenes personopplysninger behandles av tjenesteleverandøren i henhold til vilkårene i personvernerklæringen.
3. Hvis oppfyllelsen av en produktbestilling krever at Senetic behandler personopplysninger på vegne av Kunden, som er behandlingsansvarlig, gjelder følgende bestemmelser.
4. For å gjennomføre bestillingen overlater Kunden til Senetic behandlingen av personopplysninger. For å fjerne tvil, erklærer partene at Senetic ikke bestemmer formålene og midlene for behandling av slike data.
5. Den betrodde behandlingen inkluderer personopplysninger som navn, e-postadresse, telefonnummer, stillingsinformasjon, ID, e-postkorrespondanseinformasjon, legitimasjon, kontrollerdata.
6. Den betrodde behandlingen inkluderer personopplysninger som navn, e-postadresse, telefonnummer, stillingsinformasjon, ID, e-postkorrespondanseinformasjon, legitimasjon, kontrollerdata.
7. Senetic har rett til å behandle personopplysningene spesifisert i punkt 5 ovenfor på vegne av Kunden kun for formålet og i den grad det er nødvendig for utførelsen av Avtalen og andre dokumenterte instruksjoner fra Kunden. Senetic har rett til å behandle personopplysningene spesifisert i punkt 5 ovenfor på vegne av Kunden kun for formålet og i den grad det er nødvendig for utførelsen av Avtalen og andre dokumenterte instruksjoner fra Kunden.
8. Senetic sikrer at personopplysningene som er betrodd kun vil bli behandlet av autoriserte personer som er bundet av hemmelighold.
9. Senetic erklærer at de bruker tilstrekkelige tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre sikkerheten til personopplysningene som er betrodd.
10. Kunden samtykker generelt i å fortsette å outsource behandlingen av personopplysninger til en annen behandler, der den andre behandleren gir de samme garantiene og oppfyller forpliktelsene som ble pålagt Sentic. Senetic vil varsle Kunden om planlagte endringer for å legge til eller erstatte andre databehandlere, noe som gir Kunden muligheten til å motsette seg slike endringer.
11. Senetic forplikter seg til, i den grad det er mulig, å bistå Kunden med å oppfylle sin forpliktelse til å svare på forespørsler fra enkeltpersoner i utøvelsen av sine rettigheter i henhold til relevante databeskyttelseslover.
12. Senetic forplikter seg til å samarbeide med og yte all bistand til Kunden for å overholde forpliktelsene i relevante databeskyttelseslover.
13. Når behandlingen av personopplysningene er fullført, forplikter Senetic seg til å slette eller returnere personopplysningene som er betrodd behandlingen, som bestemt av Kunden, med mindre gjeldende lov tilsier fortsatt lagring av opplysningene.
14. Senetic skal gjøre tilgjengelig for Kunden all informasjon som er nødvendig for å demonstrere samsvar med forpliktelsene som er angitt i relevante databeskyttelseslover.
15. Senetic samtykker i å varsle kunden umiddelbart om eventuelle sikkerhetshendelser, inkludert databrudd.
16. Kunden skal ha rett til å revidere eller inspisere Senetics behandling av personopplysninger for overholdelse av relevante databeskyttelseslover, som skal utføres ved å gi Senetic et spørreskjema utarbeidet av Kunden som inneholder spørsmål angående behandling av personopplysninger og returnere det utfylte spørreskjemaet innen 30 dager. I særlig berettigede tilfeller kan en revisjon eller inspeksjon utføres på en annen gjensidig avtalt måte.
§ 15.
Avsluttende bestemmelser
1. Eventuelle tvister knyttet til bestemmelsene i forskriften skal partene først løse i minnelighet gjennom bilaterale drøftinger og forhandlinger.
2. Hvis partene ikke kommer til enighet, kan de henvise saken for forlik til en felles domstol, med jurisdiksjon over Senetics registrerte kontor, hvis bindende lov ikke sier noe annet.
3. Kunder kan få tilgang til vilkårene og betingelsene når som helst og gratis via en Internett-referanse (dvs. lenke) plassert på hjemmesiden til butikken eller portalen og lage en utskrift av den.
4. Informasjon om produktene gitt i butikken eller i portalen, spesielt deres beskrivelser, tekniske og brukbare parametere og priser, utgjør en invitasjon til å inngå en kontrakt.
5. Hvis noen bestemmelse i disse vilkårene og betingelsene anses for å være ugyldig på grunn av å være i strid med loven, prinsippene for sosialt samkvem eller av annen grunn, eller anses å være ineffektiv eller ikke kan håndheves, skal de gjenværende bestemmelsene i vilkårene forbli i full kraft og effekt og skal fortsette å være bindende. I en slik situasjon er partene enige om å samarbeide og erstatte den ugyldige bestemmelsen med en annen gyldig bestemmelse som så nært som mulig gjenspeiler partenes intensjon som uttrykt i den ugyldige bestemmelsen.
6. Eksklusive rettigheter til innhold som gjøres tilgjengelig i Butikken og Portalen, spesielt opphavsrett til bilder, beskrivelser av Produkter og kategorier, navnet på Butikken og Portalen, Tjenesteleverandørens varemerker og varemerkene til Produktenes produsenter, grafiske elementer som finnes der, programvare og databaserettigheter er beskyttet ved lov og tilhører Tjenesteyteren eller enheter som Tjenesteyteren har inngått egnede avtaler med. Det er forbudt å kopiere eller på annen måte bruke noen elementer i Butikken eller Portalen uten samtykke fra Tjenesteleverandøren.
7. Senetic forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene og betingelsene. Alle kontrakter inngått før ikrafttredelsesdatoen for de nye vilkårene og betingelsene vil bli utført i henhold til vilkårene og betingelsene som var i kraft på datoen kontrakten ble inngått. Endringen av vilkårene og betingelsene trer i kraft på datoen spesifisert av Senetic, ikke tidligere enn 7 dager etter publisering i Butikken eller Portalen. Senetic vil informere Kunden om endringen av Vilkårene og Betingelsene ved hjelp av elektronisk kommunikasjon minst 7 dager før den trer i kraft. Hvis Kunden ikke er enig med det nye innholdet i forskriften, er han forpliktet til å informere Senetic om det, noe som vil resultere i oppsigelse av kontrakten for elektronisk levering av tjenester.
8. I den grad det ikke er regulert av disse vilkårene, gjelder butikkens vilkår og betingelser. Butikkens vilkår og betingelser finner du på: https://www.senetic.no/site/regler_og_vilkar/.